fejlesztőjáték
fejlesztőjáték

Fejlesztő játékok óvodásoknak       

fejlesztőjáték


Fejlesztőjátékok   óvodásoknak



  | Mátrix játékok   | MINI-DIFFI játékok   | Gyümölcsös társasjáték   | Sünis társasjáték

  | Óra naptárral és időjárásjelzővel     | Fűzőcske, de okosan     | Zoknipárosító    





Mátrix játékok

Ajánlottak óvodás és kisiskolás korúaknak, 1 fő részére.

Anyaguk laminált papír.

Tartozékok: - négyzethálós alaplap (kb. 20 x 20 cm)
                     - színes kártyák (9, 12, 16 vagy 25 darab).

A játék menete: Az alaplap első oszlopában és a felső sorában egy-egy tulajdonság (pl. szín - mennyiség) van megadva. A sorok és oszlopok találkozásához, a két tulajdonság által meghatározott oda illő kártyát kell tenni.

Használhatók még csoportosításra a különböző tulajdonságok alapján és sorba rendezésre.

Igény szerint más fajták készítését is vállalom!

Fejlesztési területek:
Az óvodai nevelésben: anyanyelvi nev., vizuális nev., matematikai nev., testi nev., környezeti nev.
Képességek, készségek:
    - forma, szín, mennyiség, irány, nagyság, rész-egész érzékelése, megfigyelése, megnevezése, egyeztetése, osztályzása
    - viszonyfogalmak
    - téri viszonyok
    - térbeli elhelyezkedések
    - síkban való tájékozódás
    - téri orientáció
    - vizuális észlelés
    - vizuális memória
    - vizuális differenciálás
    - analizálás, szintetizálás
    - szerialitás
    - csoportosítás, több szempont szerint is
    - sorozatalkotás
    - tartós, szándékos figyelem
    - türelem
    - kitartás
    - finommotorika, szem-kéz koordináció
    - beszédkészség
    - szókincs
    - számolás
    - elvont gondolkodás, matematikai állandóságok
    - jobb - baloldaliság
    - feladattudat, feladatkövetés
    - szabálytartás

Fajtái:
    - katica (9 kártya, szín - mennyiség)
    - labda (16 kártya, szín - mennyiség)
    - ház (9 kártya, szín - szín)
    - arc (16 kártya, forma - forma/érzelem)
    - falevél (16 kártya, szín - forma)
    - hópihe (12 kártya, forma - méret)
    - irány (16 kártya, forma - irány)
    - hely (16 kártya, forma - hely)
    - nagyság (16 kártya, forma - nagyság)
    - mértani 2. (16 kártya, forma - forma/egymáson)
    - mértani 1. (25 kártya, forma - forma/egymás mellé téve)

fejlesztőjáték   fejlesztőjáték   fejlesztőjáték
fejlesztőjáték   fejlesztőjáték   fejlesztőjáték
fejlesztőjáték   fejlesztőjáték   fejlesztőjáték
fejlesztőjáték   fejlesztőjáték  

Fel a játéklistához   ››››






MINI-DIFFI játékok


Ajánlottak: óvodás és kisiskolás korúaknak, 1 fő részére.

Anyaguk: laminált papír.

Tartozékok: - négyzethálós alaplap, fekete-fehér képekkel
                     - színes kártyák (9 vagy 12 darab).

A játék menete: A képek első ránézésre teljesen egyformák, ám alapos megfigyelés után minimális differencia fedezhető fel közöttük. A színes kártyáknak meg kell keresni az alaplapon lévő fekete-fehér párját.

Igény szerint más fajták készítését is vállalom!

Fejlesztési területek:
Az óvodai nevelésben: anyanyelvi nev., vizuális nev., matematikai nev., testi nev.
Képességek, készségek: - forma, szín, mennyiség, irány, nagyság, rész-egész érzékelése, megfigyelése, megnevezése, egyeztetése, osztályzása
    - viszonyfogalmak
    - téri viszonyok
    - térbeli elhelyezkedések
    - síkban való tájékozódás
    - téri orientáció
    - vizuális észlelés
    - vizuális memória
    - vizuális differenciálás
    - analizálás, szintetizálás
    - szerialitás
    - tartós, szándékos figyelem, részletek megfigyelése
    - türelem
    - kitartás
    - finom motorika, szem-kéz koordináció
    - beszédkészség
    - szókincs
    - jobb - baloldaliság
    - számolás
    - elvont gondolkodás, matematikai állandóságok
    - jobb - baloldaliság
    - feladattudat, feladatkövetés
    - szabálytartás


Fajtái:
    - gyerekek (12 kártya)
    - ház (9 kártya)
    - bácsi (12 kártya)
    - fiú (9 kártya, kimondottan a bal-jobb gyakorlására)
    - lány (9 kártya, kimondottan a bal-jobb gyakorlására)


fejlesztőjáték   fejlesztőjáték   fejlesztőjáték
fejlesztőjáték   fejlesztőjáték  

Fel a játéklistához   ››››





Gyümölcsös társasjáték


Játszható: 3 éves kortól, 1-4 játékosnak.

Tartalma: 1 játéktábla (kb. 37 x 37 cm)
                 4x10 gyümölcsfigura
                 2 dobókocka (gyümölcsös, számos)

A játék kezdete: minden játékos válasszon magának egy fát. A gyümölcsök dobozát nyitva helyezzük a játéktábla közepére. A dobást a legfiatalabb játékos kezdi, majd az óramutató járásával egyező irányban haladva egymás után felváltva dob mindenki.
A játék célja: a választott fára mind a tíz gyümölcs felhelyezése, az győz, akinek ez először sikerül.

Szabályok

Nagyon könnyű játékok: - a legkisebbek válogassák szét és tegyék a megfelelő fára a gyümölcsöket (játszható egyedül, vagy többen - versenyben).
- felváltva dobunk a gyümölcsös kockával. Aki amit dob, azt a gyümölcsöt teszi a helyére, vagy mindenki csak a saját fáját "érlelheti".
Könnyű játék: használjunk hagyományos 3 vagy 6 pöttyös dobókockát. A dobott pöttyökkel azonos mennyiségű gyümölcsöt lehet a saját fára tenni.
Közepes nehézségű játék: használjuk a számos dobókockát. Aki a -1 vagy -2 jelet dob, annak egyet/kettőt levennie kell a saját fájáról.
Nehéz játék: a számos és a gyümölcsös kockával egyszerre kell dobni. A számos megmutatja, mennyi gyümölcsöt kell feltenni/levenni. A gyümölcsös kocka megmutatja, hogy melyik gyümölcsből. Aki a négy gyümölcsöt egyszerre mutató oldalt dobja, az választhat, hogy melyikkel dolgozik. Aki az arcot dobja, annak a saját fájára kell tenni vagy onnan levenni.
Nehezítés (bármelyik fokozatnál alkalmazható): csak pontos dobással lehet a játékot befejezni Ebben a játék megkezdése előtt kell megegyezni.

fejlesztőjáték     fejlesztőjáték     fejlesztőjáték

Fel a játéklistához   ››››





Sünis társasjáték


Játszható: 3 éves kortól, 1-4 játékosnak.

Tartalma: 1 játéktábla (kb. 37 x 37 cm)
                 120 db "tüske"
                 1 dobókocka

A játék kezdete: minden játékos válasszon magának egy sünit. A tüskék dobozát nyitva helyezzük a játéktábla közepére. A dobást a legfiatalabb játékos kezdi, majd az óramutató járásával egyező irányban haladva egymás után felváltva dob mindenki.
A játék célja: a választott süni mind a 30 tüskéjének helyére illesztése. Az győz, akinek ez először sikerül.

Szabályok

Könnyebb játék: használjunk hagyományos 3 vagy 6 pöttyös dobókockát! A dobott pöttyökkel azonos mennyiségű tüskét lehet a saját sünibe illeszteni.
Nehezebb játék: használjuk a számos, vagy két darab pöttyös dobókockát! A dobott pöttyökkel azonos mennyiségű tüskét lehet a saját sünibe illeszteni.
Nehezítés (bármelyik fokozatnál alkalmazható): csak pontos dobással lehet a játékot befejezni Ebben a játék megkezdése előtt kell megegyezni.

fejlesztőjáték     fejlesztőjáték      

Fel a játéklistához   ››››





Óra naptárral és időjárásjelzővel


A gyerekek időfogalmának, időérzékelésének kialakulása nehéz és hosszú folyamat.
Tanuljuk játékosan az "időt"!

Ajánlott: 5-12 éves korúaknak. Óvodai, iskolai (pl. hetesi munka) és otthoni használatra

Anyaga: falemez, kb. 37 x 37 cm.

Tartozékok: 6 db műanyag áthelyezhető jelzőtüske (év, évszak, hónap, nap, hét napja, ruházat).
Választható: óvodásoknak fa óramutatók,
                     iskolásoknak működő óraszerkezet.

Feliratok nyelvi választéka: angol, német, francia, olasz, és spanyol

Használjuk minden nap! Figyeljük meg az idő múlását, a változásokat és összefüggéseket!
Olvassuk le és tanuljuk meg:
    - az évszakokat
    - az év nagyobb eseményeit
    - a hónapokat
    - melyik évszakhoz melyik hónap tartozik
    - hány naposak a hónapok
    - a hét napjait
    - az órát (24 óráig)
    - perceket, másodperceket
Kövessük figyelemmel az időjárás változását! Ebben segítségünkre vannak az időjárás elemeit megjelenítő állítható jelzők:
    - a mutatós napsütés/felfőzet/csapadékjelző
    - a gumiszalagos szélerősség-jelző
    - a gumiszalagos hőmérsékletjelző.
Válasszuk ki az időjárásnak megfelelő öltözéket!
Színbeli eltérések lehetnek!

fejlesztőjáték    

Fel a játéklistához   ››››





Fűzőcske, de okosan!


Ajánlott: óvodás korúaknak, 1 fő részére.

Anyaga: papír, fa.

Tartozékok:
- 30 darab különböző nehézségű feladatkártya
- 4 x 10 fagyöngy (13 mm átmérőjű)
- golyóban végződő fűzőpálca (kb. 16 cm hosszú)

A játék menete: A fűzőpálcára a kiválasztott feladatlap alapján kell a gyöngyöket felfűzni. A pálcán lévő golyónak bal oldalon kell lennie a képen és a kézben is. A gyöngyöket balról jobbra haladva kell leolvasni és felfűzni. Mivel a kártya és a tárgyak 1:1 arányúak, az elkészült munkát a képre helyezve a gyermek azonnal ellenőrizheti, hogy pontosan dolgozott-e.
Nehezítési lehetőség: A kártyát a gyermek meghatározott ideig nézheti, memorizálhatja, majd lefordítja, emlékezetből kell a gyöngysort felfűznie.

Már készítem azt a változatot, ahol a gyöngyök nem csak színükben, hanem formájukban is különbözőek.

Fejlesztési területek:
Az óvodai nevelésben: anyanyelvi nev., vizuális nev., matematikai nev., testi nev.
Képességek, készségek: - szín, mennyiség, irány, ritmus, szabály érzékelése, megnevezése, egyeztetése
    - diszlexia, diszgráfia prevenció
    - másolás
    - ritmus, szabály felfedezése, követése, szerialitás
    - viszonyfogalmak, térbeli elhelyezkedések
    - analizálás, szintetizálás
    - jobb - baloldaliság
    - sorozatalkotás
    - tartós, szándékos figyelem
    - türelem
    - kitartás
    - vizuális memória
    - finom motorika, szem-kéz koordináció
    - beszédkészség
    - szókincs
    - számolás
    - feladattudat, feladatkövetés
    - szabálytartás

fejlesztőjáték    

Fel a játéklistához   ››››





Zoknipárosító


Ajánlott: óvodás korúaknak, 1-4 fő részére.

Anyaga: laminált papír.

Tartozékok: 12 vagy 24 pár zokni (más az alap, a minta, a gumirész és a lábujj-sarok színe).

A játék menete:
1. A gyerekek fordítsák a zoknikat színes felükkel felfelé!
Jól párosítottam?
2. Válogassák szét a jobb- és ballábasokat (ez könnyebben megy, ha felforgatáskor azonos irányba is állították őket)!
3.Keressék meg és tegyék egymás mellé a párokat!

Egyéb lehetőségek:
Keresem a zoknim párját!:
Az 1., 2. lépés azonos az alapjátékkal.
3. Vegyünk ki egy zoknit, a gyerekeknek ne mutassuk meg! Áruljuk el az egyik tulajdonságát! 4. A játékosok válasszák külön (fordítsák le) azokat a zoknikat, amikre a kért tulajdonság nem illik! Ismételjük a 4-5. lépést, míg egyetlen zokni marad. Tényleg megtaláltuk a párját?
Nehezítés: A felnőtt szerepét bízzuk egy gyermekre, mondja el ő a zokni tulajdonságait!

Párkereső verseny: Az 1., 2. lépés azonos az alapjátékkal. Ezután felmutatunk egy zoknit. Az a győztes, aki előbb megtalálja a párját.
Nehezítés: A kiválasztott zoknit nem mutatjuk meg, csak felsoroljuk a tulajdonságait.

Memória: 1. Fordítsuk a zoknikat fehér felükkel felfelé! A 2. lépés azonos az alapjátékkal. 3. Az ismert memória játékok szabályai szerint játszunk, csak egyet a bal-, egyet a jobblábas csoportból kell választani.

Halmazalkotás: 1. lépés azonos az alapjátékkal. A zoknikat meghatározott tulajdonságok alapján kell szétválogatni. Lehet versenyezni is, ilyenkor adjunk minden gyereknek más feladatot! (Te válogasd a sárga, te a kék, te a piros pöttyös zoknikat!)
Nehezítés: Érdekes helyzet áll elő, ha különböző részek színei szerint kell válogatni! Pl. piros alapú / sárga pöttyös. Ilyenkor némelyik zokni a két halmaz metszetébe kerül (pl. a képen), mindketten választhatják.
Nehezítés: minden játékfajtánál elhagyjuk a 2. lépést.

Fejlesztési területek:
Az óvodai nevelésben: anyanyelvi nev., vizuális nev., matematikai nev., testi nev.
Képességek, készségek: - szín, irány, érzékelése, megnevezése, egyeztetése
    - analizálás, szintetizálás
    - jobb - baloldaliság
    - párfogalom
    - ellentétek
    - több szempontú csoportosítás
    - közös rész, kiegészítő halmaz
    - tartós, szándékos figyelem
    - türelem
    - kitartás
    - versenyhelyzet átélése
    - vizuális memória
    - beszédkészség
    - szókincs
    - feladattudat, feladatkövetés
    - szabálytartás

fejlesztőjáték    

Fel a játéklistához   ››››




Fel a lap tetejére   ››››




COPYRIGHT   ©   2007     Hemm          

fejlesztőjáték